Klimmen in Berdorf

klimmen berdorf koffie-p1080292-2048px-uitsnedeWe horen al jaren enthousiaste verhalen over klimmen in Berdorf (Luxemburg). Iets verder rijden dan België, maar minder afgespekt en beter behaakt. De topo hadden we al een tijdje op de plank liggen, maar met onze verhuizing naar Genève is het er nooit meer van gekomen. We gaan het nu voor het eerst zelf zien en meemaken.

Ik moet bekennen dat ik erg moet wennen. Al speelt dat in elk gebied wat geen kalk is en waar het aankomt op fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Wat dat betreft ben ik een eenzijdige klimmer, in tegenstelling tot Harmen, die in elk soort rots op zijn plek is en uit de voeten kan. Met deze reis hoop ik daar verbetering in te zien.

Het is prachtig weer, al dagenlang tussen de 25 en 30 graden. Ik kijk uit naar mooie vergezichten, koffie drinken in de zon, onderaan de rots. Wie heeft het nog over klimmen?! En dan lopen we een bospad op, omlaag, steeds dieper het bos in, langs bemoste rotsen. Bladeren van vorige herfst doen denken aan een ander seizoen. Weg uitzicht. Dat komt pas als je het opzoekt. Tip is om in Sector 10 “Minimpops” de route “Fissure Oblique 4A” te klimmen. Laat je partner naklimmen met een rugzak vol lunch en je hebt de perfecte pauzeplek. Even weg van de mensenmassa’s en in de zon. Je kijkt uit over de toppen van de bomen, het gepraat van klimmers verdwijnt in het geruis van de bladeren.

klimmen berdorf lunch-p1080303-2048px-uitsnede

Van de klimmers zijn er nogal wat. Het is het enige klimgebied in Luxemburg en trekt Nederlanders, Belgen, Duitsers en ook Luxemburgers zelf. Vroeger moest je nog een klimkaart aanschaffen, nu is lidmaatschap van een bergsportvereniging genoeg. Gevolg: zelfs op doordeweekse dagen – OK, het is nog zomervakantie voor velen – is het druk. Iedereen wil opwarmen in dezelfde routes. En dan komt er ook nog een schoolklas waarvoor om 9 uur al de eerste touwen worden uitgehangen zodat ze de hele dag kunnen topropen. En niet één dag, nee, zelfs als wij de volgende dag “vroeg” om 10 uur bij de rots aankomen, zijn de routes al bezet. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in een weekend en helemaal met Hemelvaart of Pinksteren niet te doen is. Dan wordt het nummertjes trekken en één grote route ruilhandel. Schept wel een band met onbekende klimmers…

Verder vind ik het klimmen vrij fysiek en hard gewaardeerd. Ben ik even blij dat Harmen in vorm is! Ik moet bekennen dat ik vrijwel alles heb nageklommen. Mentaal kan ik de barrière van angst om te vallen niet nemen en fysiek ben ik nog aan het herstellen van een tenniselleboog. Bizar is trouwens dat sommige vierdegraads routes enger zijn dan sommige zesjes. Probeer eens de route “Dièdre 4C” (hoekversnijding) in Sector 14 “Was Not Was” voor te klimmen en dan weet je wat ik bedoel. Begint leuk en wordt bovenin zo subtiel, en met grotere haakafstanden, dat bij mij het licht uit gaat. Zelfs als ik daarna aan toprope een tweede poging doe, begrijp ik dat ik ben teruggekeerd op dat punt.

Na drie dagen klimmen raak ik wel steeds meer gewend aan de bosrijke omgeving en leer ik het zandsteen te waarderen. Maar de beste plek is toch het terras naast Camping Maartbësch waar we napraten onder het genot van een Weizenbier en gerookte forel met frietjes en salade.

1 thought on “Klimmen in Berdorf”

1. Hoor ik allemaal geruchten over 6c-plussen in Spanje, denk ik natuurlijk: gelijk even de blog checken…. NIKS!!
    Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar deze actie, mooie foto’s liefst, van jullie in de route die de naam van jullie blog waarmaakt. Nu al!!
    Enne… coole bestickering!
    Groetjes en nog veel plezier in de 6c+jes, en hoger…!