Kampeerbus kopen

vw-california-t6-ocean kampeerbus kopenTwee maanden na onze remigratie zijn we mentaal zo ver: we gaan ons verdiepen in campers en kampeerbussen. In Arco, op de camping, hebben we vergelijkend warenonderzoek gedaan. Waar je tien jaar geleden uniek was met een camper, voel je je nu een loser als je de haringen van je tent de grond in slaat. De ideale plek dus om onze ogen eens goed de kost te geven.

We weten al snel: niet te groot, makkelijk te parkeren, vooral niet vast komen te zitten onder tolpoortjes of niet passen in een parkeergarage. Max 2,10 meter hoog dus. We zoomen in op de Volkswagen California, de oer-kampeerbus. En krijgen een mooie rondleiding van onze ervaren California-vrienden.

Volgende vraag is nieuw of tweedehands. We zijn allebei geen sleutelaars en ik heb een haat-liefde-verhouding met autogarages, dus vooral niet té tweedehands. We gaan ons licht opsteken in Amersfoort, bij het officiële VW-campercentrum.

We lopen wat rond, bekijken modellen in de showroom, laten offertes opmaken. En-dan-stokt-het-een-beetje. Het voelt alsof je naar de supermarkt gaat om een brood te kopen: wil je wit of bruin, gesneden of ongesneden, in een papieren of een plastic zak? Terwijl het hier wel gaat over een diepte-investering! We komen teleurgesteld thuis. Was dit het nou? We gaan zelfs alles weer in twijfel trekken. Willen we wel echt op reis? Met een camper door Europa om te klimmen en te fietsen? We kunnen ook een klushuis kopen om te verbouwen (ja, waarom niet, ik hoor het jullie denken).

Lang verhaal kort: tuurlijk gaan we op reis en we besluiten het breed te laten hangen. Nieuw, vierwielaandrijving, doet u maar! Helaas, die vlieger gaat niet op. De vraag naar VW Transporters (en dus Californias) is dit jaar met 30% gestegen. De fabriek is helemaal volgepland tot eind dit jaar. Ze kunnen het niet aan. Ik vraag nog voorzichtig of ze aan Lean doen daar in Hannover…

We verleggen onze focus naar demonstratiemodellen van de fabriek. Personeel rijdt er een paar duizend kilometer mee, veel te veel opties erop voor de show, en je moet hem importeren uit Duitsland. Het wordt een witte. In eerste instantie niet onze voorkeurskleur, maar achteraf wel ideaal voor bestickering. En dat Wifi-punt en die extra set winterbanden komen ons ook niet verkeerd uit.

Uiteindelijk is het meest spannende moment het overmaken van het factuurbedrag. Hoe vaak we het rekeningnummer wel niet gecontroleerd hebben! En die eerste kras natuurlijk, die gaat heel pijnlijk worden…

Leave a comment